Barsøe 2 - Oprettet d. 14/3-10

Vognmand Svend Åge Barsøe, Rinkenes.

Sv. Aa. Barsøe startede sin vognmandsforetning i Åbenrå, i 1957, med en eksportbil som han købte og overtog fra en vognmand ved navn Søren Jensen - Sønderborg. Sv. Aa. Barsøe er handelsuddannet og blev, efter sin soldatertid, ansat som reservedelsmand hos MAN i Åbenrå.
Ind på lageret her, kom vognmand Søren Jensen en dag og faldt i snak med Svend. Og Her faldt snakken hen på om Svend mon kendte nogen som måske var interesseret i at købe Søren's eksport bil. Ja og så gik det hverken være eller bedre, end at det endte med Svend slog til og købte bilen. Svend, der ikke havde kørt lastbil før, fik en aftale med Søren, om at han skulle køre med Svend i starten, til Svend kom lidt ind i tingene og turene.
På jomfruturen som nybagt vognmand, gik turen til Hamburg. Da de to herre nåede hen til en banegård, bad Søren Svend om at standse ved denne. Det gjorde Svend selvfølgelig, dog med en vis undren. Så kiggede Søren på Svend og sagde: Svend, det går jo fint det her. Du kan jo godt køre lastbil. Så jeg ser jo ikke nogen grund til at sidde her længre, så nu vil jeg tage toget hjem. Og sådan blev det. Ja, og så måtte Svend klare sig selv herfra.
På en anden tur af de første som Svend var afsted på, havde han ikke ringere end elve punkteringer. Til sidst havde han måtte køre med hængeren som enkeltmonteret. Det var ikke til at blive ved med at finde og købe dæk. Da turde han ikke fortsætte med hængeren længere, som jo var fuldt lastet. Så valgte han at fortsætte det sidste stykke, kun med forvognen. Den blev så tømt(med håndkræft), de stedder som den nu var læsset op til. Og så tilbage til hængeren. Her lossede han alt godset om fra hængeren (igen pr. håndkræft og ene mand) til forvognen, og så ind og tømme den igen, på samme måde. Da han endelig var færdig med dette, var han nået til denne konklution: det var det, og det var sidste gang. Nu skulle bilen blive solgt når han kom hjem, for det her erhverv var ikke vær at makke med. Men som mange jo vil vide, så gik det jo ikke sådan. Og da jeg spurgte Svend om hvad der fik ham til alligevel at fortsætte, var svaret: ja jeg kom jo ind på en kro om aftenen, og fik et herligt bad, noget godt at spise og så en rigtig god nat søvn. Og ja, så så man jo helt anderledes lyst på tingene igen den næste dag, ja og så fortsatte jeg jo.
Efter nogle år, blev forretningen udvidet med en lastbil mere, og forretningen flyttede nu til Rinkenæs i Gråsten kommune. Her blev der efter hånden udvidet med lokalkørsel, med såvel lerkørsel, jord og sandkørsel. Barsøe var blandt andet med til at køre materialer til den nye Egernsundbro. Hjemme i Rinkenæs blev mejeriet nedlagt. Det købte Svend til nedrivning, hvorefter der på grunden blev bygget værksted, hvor bilerne efterfølgende blev opbygget og vedligeholdt. I 1978 købte og overtog Sv. Aa. Barsøe transportfirmaet Knud Hansen - International Automobiltransport A/S med afdelinger i både København og i Sverige. Ret efter denne overtagelse af Knud Hansen, gik Barsøe igang med at udskifte den omfattende vognpark som han her havde overtaget. Det resulterede i den, på den tid, største ordre nogensinde til en Scania forhandler. Ordren lød på 24 stk. nye Scania, Lb og Lbs 141, 20 stk. køletrailere og 7 anhængere. Ordren havde dengang en værdi på ca. 14 mill. kroner. Her efter var Sv. Aa. Barsøe indehaver af den største vognpark af eksportbiler i Danmark.
Det var lidt om vognmandsforretningen Svend Åge Barsøe, en forretning som stille og roligt voksede sig større og større, og som fik afdelinger i både København, Århus, Padborg, Helsingborg og Luxemburg. Og med en stor vognpark bestående af tipbiler, tankbiler, presseningsbiler og kølebiler, hvormed der blev kørt overalt i Europa.

Tekst af: Sv. Aa. Barsøe & Bo Christensen.